27.03.2020
Kamień nazębny przyczyną poważnych chorób?

Kamień nazębny jest zmineralizowaną płytką nazębną, która powinna być przez nas usuwana systematycznie podczas szczotkowania. Jeśli czyszczenie zębów nie jest dokładne lub jeśli zęby nie są szczotkowane przez 2/3 dni – płytka nazębna poprzez obecność fosforanów wapnia w ślinie zaczyna mineralizować – i tak powstaje kamień nazębny, którego nie jesteśmy w stanie potem usunąć szczotkowaniem. W kamieniu nazębnym występuje wiele rodzajów bakterii tlenowych i beztlenowych, które wpływają niekorzystnie na cały organizm (szczególnie serce, nerki).

Jak powstaje kamień nazębny?

Kamień nazębny to zmineralizowana płytka nazębna, która powstaje już kilka godzin po umyciu zębów. Jest ona wyczuwalna językiem na zębach jako osad powstały po spożywaniu pokarmów – myjąc dokładnie zęby dwa razy dziennie z powodzeniem ją usuwamy, natomiast w przypadku braku odpowiedniej higieny ulega ona mineralizacji – tworzy się kamień nazębny. Nieusuwany prowadzi do rozwoju chorób dziąseł, a w rezultacie chorób przyzębia, a także utraty zębów.

Usuwanie kamienia nazębnego (skaling)

Kamień nazębny można usunąć jedynie w gabinecie stomatologicznym, przy użyciu ultradźwięków, jest to zabieg bezbolesny, ale na życzenie pacjenta oczywiście można podać znieczulenie miejscowe. Zazwyczaj należy usuwać kamień raz do roku, przy dużej tendencji pacjenta do odkładania się kamienia – co pół roku. Po zabiegu zęby są dokładnie polerowane, aby zapobiegać odkładaniu się kamienia w przyszłości oraz zabezpieczone specjalnymi lakierami z fluorem w celu ochrony przed nadwrażliwością po zabiegu. Skaling, czyli usuwanie kamienia nazębnego, w zależności od ilości kamienia nad i poddziąsłowego trwa od 15 do 45 minut i wykonywany jest przez higienistkę stomatologiczną za pomocą ultradźwięków, które w delikatny i szybki sposób go rozbijają. Skaling jest zabiegiem całkowicie bezpiecznym i stanowi podstawę profilaktyki przed rozwojem chorób dziąseł i przyzębia.

Dlaczego należy usuwać kamień nazębny?

Kamień to upostaciowana forma bakterii w jamie ustnej, zarówno tlenowych jak i beztlenowych, wpływających bardzo niekorzystnie na serce, nerki oraz inne narządy, dlatego tak ważne jest, aby go regularnie usuwać i nie dopuszczać do jego rozwoju Nieusuwany prowadzi do rozwoju chorób dziąseł, a w rezultacie chorób przyzębia i powoduje bardzo nieprzyjemny zapach z ust. Na dzień dzisiejszy wiemy, że bakterie zasiedlające jamę ustną borykającą się z chorobami przyzębia mają związek także z chorobami serca, cukrzycą, miażdżycą, udarem mózgu, chorobą Parkinsona itd, dlatego tak ważne jest dbanie o zdrowie jamy ustnej i regularne usuwanie kamienia nazębnego, a także kontrola próchnicy. Warto więc zgłaszać się co pół roku do lekarza dentysty na wizytę kontrolną oraz do higienistki stomatologicznej na zabieg higienizacji.