23.04.2020
Jak leczyć i skąd się bierze nadwrażliwość zębów

Nadwrażliwość zębów

Wielu z nas cierpi na nadwrażliwość zębów, uniemożliwiającą spożywanie pokarmów, które lubimy. Objawia się ona przeszywającym bólem podczas jedzenia lub picia gorących czy zimnych substancji, często też zęby reagują na chłodne powietrze. Warto wiedzieć, dlaczego się ona u nas pojawiła i jakie są sposoby żeby ją zwalczyć lub ograniczyć. Przyczyn nadwrażliwości może być kilka, najczęstsze to:

• Złe nawyki higieniczne – agresywne szczotkowanie zębów doprowadza do starć szkliwa i może spowodować nadwrażliwość
  • Nadużywanie past wybielających, posiadających w składzie składniki ścierne, powodują one po długim czasie stosowania starcia szkliwa
  • Wady zgryzu, które doprowadzając np. do większego obciążenia poszczególnych zębów powodują ich nadwrażliwość
  • Bruksizm – nawyki zaciskanie zębów doprowadza do starć szkliwa i nadmiernej reakcji zębów na temperaturę
  • Spożywanie nadmiernej ilości cytrusów, soków, napojów gazowanych – zmieniają one odczyn śliny na kwaśny powodując demineralizację szkliwa (dlatego po spożyciu soków z cytrusów należy przepłukać jamę ustną wodą)
  • Przyczyną mogą być też częste wymioty (np.w przypadku chorowania na bulimię) – kwas żołądkowy uszkadza szkliwo zębów
  • Złe nawyki – np. obgryzanie paznokci czy ołówka – doprowadza do uszkodzenia szkliwa, jego mechanicznego starcia a w rezultacie nadwrażliwości

Leczenie nadwrażliwości zębów

Warto lakierować zęby co trzy miesiące u higienistki stomatologicznej – specjalne lakiery/żele/ pianki z fluorem ochronią zęby przed próchnicą i obniżą nadwrażliwość zamykając kanaliki zębinowe. W sklepach internetowych czy aptekach znajdziemy wiele past na nadwrażliwość, płukanki także świetnie się sprawdzają (np. Biomed, Splat seria INNOVA, Biorepair).

Gdy nasza nadwrażliwość wzrasta warto zastanowić się nad sposobem szczotkowania – czy zbyt mocno nie naciskamy szczoteczką na zęby i nie “przeszorowujemy ich”. Rozwiązaniem wtedy jest zakupienie szczoteczki elektrycznej (np. Oral-B) z czujnikiem siły nacisku, która uchroni dziąsła i zęby przed nadmiernim starciem.

U niektórych pacjentów niewskazane jest używanie szczoteczki sonicznej przy występowaniu nadwrażliwości – może ona wzmagać objawy nadwrażliwości. Jeśli cierpimy na bruksizm, należy koniecznie wykonać szynę relaksacyjną na zęby, aby zapobiec ich starciom i zmniejszyć tym samym nadwrażliwość

Pasty na nadwrażliwość

Pasta na nadwrażliwość powinna zawierać składniki takie jak fluorki, hydroksyapatyt oraz wapń – odbudowują one szkliwo, zamykają kanaliki zębinowe i wzmacniają zęby. Cierpiąc na nadwrażliwość nie stosuj codziennie past wybielających, szczególnie tych z mikrogranulkami, które mogą dodatkowo uszkadzać szkliwo przy długotrwałym stosowaniu.

Jeśli cierpisz na nadwrażliwość znajdź jej przyczynę – umów się na wizytę i poznaj odpowiedni sposób leczenia. Zapraszamy!