16.04.2020
Leczenie kanałowe

O leczeniu kanałowym

Leczenie endodontyczne, zwane potocznie leczeniem kanałowym jest najpopularniejszym zabiegiem wykonywanym przez stomatologów na co dzień. Procedura ta jest często ostatnim ratunkiem dla zęba – jeśli nie podejmiemy próby leczenia lub leczenie z różnych przyczyn nie przyniesie zamierzonych efektów – zęba należy usunąć.

Wokół leczenia kanałowego powstało wiele mitów – na przykład o bólu jaki odczuwa pacjent.

Nic bardziej mylnego! W dzisiejszych czasach wszystkie zabiegi dentystyczne są przeprowadzane bez bólu, w maksymalnie komfortowych warunkach dla pacjenta.

W naszym gabinecie oferujemy leczenie przy użyciu znieczulenia komputerowego – polegającego na dozowaniu anestetyka przez komputer, dzięki czemu nie odczuwane jest rozpieranie tkanek przy podawaniu.

Kiedy dochodzi do leczenia kanałowego?

Ząb zakwalifikowany jest do leczenia kanałowego jeśli dojdzie do zapalenia tkanki – miazgi, która jest silnie unaczyniona i unerwiona, dlatego pacjent zazwyczaj odczuwa tak duży ból (oraz pulsowanie zęba).

Do zapalenia dochodzi wskutek nieleczonej próchnicy, która rozprzestrzeniając się wnika w coraz głębsze tkanki zęba.

Jak wygląda leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe polega w skrócie na wyjęciu zainfekowanych tkanek, dokładnej dezynfekcji kanałów, ich udrożnieniu, opracowaniu i wypełnieniu nowoczesnymi materiałami.

Przed przystąpieniem do leczenia wykonujemy zdjęcie rentgenowskie – na którym widzimy ilość kanałów, ich przebieg, ewentualnie zmiany w kości.

W naszym gabinecie do leczenia używamy koferdamu – gumy chroniącej przed dostępem bakterii ze śliny.

Po podaniu znieczulenia pacjent nie odczuwa bólu, a leczenie zazwyczaj kończy się na dwóch wizytach (szczególnie jeśli ząb ma trzy bądź cztery kanały).

Dlaczego leczenie kanałowe powinno się wykonywać pod mikroskopem?

Leczenie powinno odbywać się w kontroli mikroskopowej z kilku przyczyn:

• Zęby posiadają kilka kanałów korzeniowych, które widać jedynie pod mikroskopem, często bez mikroskopu oko ludzkie omija któryś kanał i prowadzi to do konieczności powtarzania leczenia
  • Dzięki powiększeniu, lekarz dentysta lepiej widzi przebieg kanałów, jest w stanie efektywniej je wypłukać, dezynfekować oraz opracować
  • Następnie dużo sprawniej wypełnia się kanały korzeniowe – materiałem wypełnieniowym jest płynna gutaperka, która zapewnia maksymalną szczelność i trwałość

Każdy ząb po leczeniu kanałowym wymaga wzmocnienia – od wielu lat cementuje się w tym celu włókna szklane stanowiące „rusztowanie” dla zęba. Dzięki temu dajemy gwarancję, że ząb się nie złamie.

Dlaczego warto leczyć zęby kanałowo?

Leczenie kanałowe jest ostatnim ratunkiem dla zęba, dlatego warto decydować się na zabieg pod mikroskopem u specjalisty. /p>

Utrata jednego zęba wiąże się z wieloma konsekwencjami (zaburzenia zgryzu, obniżenie wysokości zgryzowej, bóle w stawach skroniowo-żuchwowych, przesuwanie się zębów).

Dla zdrowia ogólnego warto zachować i dbać o wszystkie zęby. Prawidłowo przeleczony kanałowo ząb ma dobre rokowania – zęby te pełnią funkcję zgryzową, nie zaburzając zgryzu.

Leczenie endodontyczne jest często tańszym rozwiązaniem niż usunięcie zęba i wstawienie implantu, a przynosi rewelacyjne efekty.